Tuesday, May 08, 2007

*Setuchev (Seth) = bůh zmatku, pouště, bouře a války /syn boha Geba a bohyně Nut. Zpodobován jako neidentifikované zvíře nebo muž s hlavou tohoto neznámého zvíře-te. Uctíván v Túch, v al-Bahnása, v Tanisu, v Tall ad-Dab‘/ Seth ztělesňuje zuřivost, násilí, zkázu, byl postrachem zemědělcům; ohněm a krupobitím ničil úrodu. Způso-boval katastrofy a jeho narozeniny se pokládaly za nešťastný den.
*Eset , strážkyně, čarodějka, manželka Usírova, zavedla v Egyptě sňatky, naučila lidi domácím pracím – příst a tkát, léčení nemocí, zavedla rituál balzamování, stala se ochránkyní mrtvých – dcera boha Geba a bohyně Nut, matka boha Hora. / Bývá zpo-dobována při kojení malého Hora, nebo se slunečním kotoučem mezi rohy na hlavě jako ideální matka nebo ochránkyně mrtvých. Hlavní místo a chrám má na ostrově Philae (severně od Asuánu), zde stála její socha nesoucí nápis: „Jsem to, co jsem, co jsem byla a co budu. Můj závoj nikdo neodhalil. Plod, který jsem přinesla, je slunce.“