Saturday, June 30, 2007

Hlavním výtvarným prostředkem

byla obrysová kresba (barva jen vyplňuje plochy), spodní linie jen tvořila postavám základnu. Malba umožňuje větší volnost (svobodu), je bezprostřednější než reliéf. Malby se užívalo všude tam, kde nemohl být reliéf. Tam, kde bylo zdivo a omítka, kde byl nekvalitní kámen, tam, kde byl méně bohatý stavitel hrobky (reliéf byl mnohem dražší). Výjimečně se námět realizoval intarsií (hrobky v Médúmu za IV. dynastie) část před-mětu skrytá v nádobě je zobrazena falešnou průhledností (jakoby skleněnou). Před-měty úplně ponořené v nádobě, se zobrazují názorně nad nádobou (důležitější nežli co vidím je, co vím). Malby i reliéfy jsou často doplňovány textem (hieroglyfy). Mal-ba je často i na hladké ploše sloupů. Na hlavicích vyznačovaly jasné barvy listy a květy; obytné domy měly barevné sloupy a dveře, pod stropem byl pás barevného květinového, zvířecího motivu, který ochraňoval obydlí. V mastabách byly náměty ze života zemřelého, podoba lidí je výstižná, zvířata jsou přirozenější.
VLYS S HUSAMI Z MÉDÚMU (IV. dynastie). Symetricky od sebe = 3+3 husy/ část výjevu lovu do pastí, (Nefermaatova mastaba). Přesné vystižení tvarů a barev na šedorůžovém pozadí.V peří je jemně odstíněná barevná stupnice s černou a bílou. Věrně, realisticky je vystižen biologický druh.

Labels: